Page 32 - Πρακτικά εκδήλωσης με θέμα: "Ο ελληνικός και οικουμενικός λόγος του Καβάφη"
P. 32
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΑΦΗ – 3/8/2013
Στις εμπορικές και κοινωνικές και κατά κανόνα κοινωφελείς
δραστηριότητες των παροίκων, προστέθηκαν με τον καιρό και οι πνευματικές
ανησυχίες και ζυμώσεις, εκφραζόμενες κυρίως με την έκδοση και κυκλοφορία
λαμπρών λογοτεχνικών περιοδικών από το 1904 και εντεύθεν και παρά τον
αυστηρό αλλά ανταποκρινόμενο στην πραγματικότητα χαρακτηρισμό του Ian
ου
Forster πως η Αλεξάνδρεια των αρχών του 20 αιώνα ήταν κάθε άλλο παρά
πολιτεία του πνεύματος.
Δίπλα στα λογοτεχνικά περιοδικά κυκλοφορούσαν δεκάδες
τίτλοι εφημερίδων από Αιγυπτιώτες, όχι αποκλειστικώς σε ελληνική γλώσσα,
καθώς και πάμπολλα σατυρικά και ευθυμογραφικά έντυπα, ιδίως κατά τη
δεκαετία του 1920.
Στα έντυπα αυτά, ημερήσια ή εβδομαδιαία καθώς και στα
ετήσια σατυρικά φύλλα, οι συντάκτες τους πειράζουν συνεχώς γνωστά ή
λιγότερο γνωστά σήμερα πρόσωπα του εκεί Ελληνισμού σ’ ένα κλίμα
ευφρόσυνης και ανώδυνης κοινωνικής ανεκδοτολογίας, ικανό μερίδιο της
οποίας αναλογεί στον ποιητή Καβάφη. Μια εκκεντρική για τους πολλούς
φυσιογνωμία, που ο τρόπος ζωής του και η ιδιόρρυθμη ποίησή του
προσφέρονται για σάτιρα και διακωμώδηση.
Τα ανώδυνα αυτά κοινωνικά πειράγματα στα ποικίλα έντυπα,
προσλαμβάνουν άλλες διαστάσεις και στοχεύουν κυρίως στην αποδυνάμωση
της Καβαφικής ποίησης, δευτερευόντως δε στον άνθρωπο Καβάφη όταν
μετατρέπονται σε παρωδίες ποιημάτων που προέρχονται από την
αντικαβαφική παράταξη.
Η χρονολογικώς πρώτη παρωδία Καβαφικού ποιήματος
γράφεται και δημοσιεύεται το 1917 από τον Τίμο Μαλάνο με τίτλο «Το Μεγ-
Αθύρ-Ιον», μια πολύ κακή παρωδία για ένα τόσο εξαιρετικό ποίημα. Ακούστε
την:
Στην πρώτη σελίδα του τετραδίου μου βλέπω:
«Έκθεσις: Ο όνος και η αλώπηξ».
Παρακάτω ένα «3» με κόκκινη μελάνη,
που δείχνει πως η έκθεσίς μου αυτή
είχε μεγάλα χάλια.
31