Page 28 - Πρακτικά εκδήλωσης με θέμα: "Ο ελληνικός και οικουμενικός λόγος του Καβάφη"
P. 28
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΑΦΗ – 3/8/2013
Εμείς γνωρίζουμε την επιστροφή και τη συνδυάζουμε με τη
Μελίνα και οι Άγγλοι και άλλοι, κινήθηκαν γι’ αυτό. Του επετέθη ένας, ο Τζέημς
Νοουλς, ο Διευθυντής του περιοδικού στο οποίο έγραψε το άρθρο. Ο
Καβάφης βέβαια λέει ότι το άρθρο αυτό δεν είναι ούτε λογικό ούτε γενναίο,
είναι ξερό στο ύφος, έχει τέτοια πληθώρα φτώχιας στα περιεχόμενα που
πραγματικά όπως λέει, «πιστεύω ότι μόνο οι Έλληνες, τους οποίους αφορά
αμέσως το ζήτημα, θα έχωσιν την υπομονήν να το αναγνώσωσιν ή να
σωθώσιν αι αμαρτία των», λέει ο Καβάφης.
Και τι δε λέει ο Νοουλς εκεί μέσα, μάλιστα λέει εκεί ο Άγγλος ότι
«αν δώσουμε τα μάρμαρα, αύριο θα μας ζητήσουν και τη Γιβραλτάρη και την
Μελίτην και την Ινδικήν». Και λέει ο Καβάφης: «Μα τι συνδυασμοί είναι
αυτοί;». Και μάλιστα προσθέτει και τ’ όνομα «Κύπρος» ο Καβάφης, χωρίς να
το έχει πει ήδη ο Εγγλέζος. Καμία σχέση το ένα με το άλλο, «δια τας γλυφάς
των μαρμάρων του Παρθενώνος». Και επανέρχεται μετά μ’ ένα άλλο άρθρο,
«νεότερα περί των Ελγινείων μαρμάρων», όπου εκεί μας μιλάει για τη θέση
του Χάρισον, όπου για τέσσερις λόγους κακώς τα μάρμαρα αυτά δεν είναι
στην Ελλάδα.
Ο ένας είναι ότι «ο Λόρδος Έλγιν απέκτησε τα μάρμαρα του
Παρθενώνος ουχί από Έλληνας, αλλά από τους δυνάστας αυτών Τούρκους.
Δεύτερον, οι Έλληνες εναντιώθησαν καθ’ όσον τοις ήτο δυνατόν, εις την
μετακόμισιν αυτών και ουδέποτε έπραξαν τι προς βλάβην των». Δηλαδή οι
Έλληνες που με πολύ υποτιμητικούς όρους μιλάει ο Εγγλέζος που είχε το
περιοδικό, όχι ο Χάρισον, μας θεωρεί δηλαδή ότι είμαστε ένας λαός που
βρίσκεται στην Ελλάδα και βαφτίζει ελληνικός λαός διότι ουσιαστικά είναι
γεωγραφικά στην Ελλάδα.
Κάτι τέτοιο το λένε ενδεχομένως και κάποιοι εκεί στην Τουρκία,
ότι απέναντι, όταν τους λες ότι αυτά, Έφεσος κτλ. είναι ελληνικά, λένε «ναι,
ελληνικότατα, αλλά αυτοί που είναι απέναντι δεν είναι, οι Έλληνες, οι
απόγονοι εκείνων». Έχουμε μεγάλη ευθύνη ν’ αξίζουμε αυτό που είμαστε.
Είμαστε Έλληνες. Και πρέπει να το συνεχίζουμε, με αξία.
Οι άνθρωποι λοιπόν του Λόρδου Έλγιν, αφήρεσαν ό,τι ήθελαν,
άνευ της ελαχίστης μερίμνης δια των μνημείων, δηλαδή πήραν εντολή να
κάνουν κάποιες επεμβάσεις που αν τις διάβαζε κανείς στο φιρμάνι και ως
27