Page 34 - Πρακτικά εκδήλωσης με θέμα: "Ο ελληνικός και οικουμενικός λόγος του Καβάφη"
P. 34
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΑΦΗ – 3/8/2013
Και συνεχίζεται έτσι. Βέβαια όπως ξέρετε, ο Σπύρος Μελάς ήταν
φανατικός αντικαβαφικός, υποστηρικτής πολλών εθνικιστικών ιδεωδών τα
οποία αργότερα υποστήριξε με τα περιοδικά του, την «Ιδέα» και την
«Ελληνική δημιουργία», δραστήριος άνθρωπος του θεάτρου, παρασκηνιακός
παράγοντας, αδικήθηκε φαντάζομαι από τη χειμαρρώδη πολυγραφία του.
Το Μελά ακολούθησε ο Φώτος Πολίτης, κεντρική μορφή και
αυτός του θεάτρου την εποχή του μεσοπολέμου, δημοσιεύοντας δυο άτιτλες
παρωδίες, η μία εκ των οποίων, που δεν έχει και πολλή σχέση με Καβαφικά
ποιήματα αλλά απλώς μιμείται λίγο το ύφος, λέγεται ακόμη και σήμερα από
τους εμμανείς.
Η αβρά κυρία μετά της οποίας εγεύθης καλαμάρια και σιπίας,
απήλθε χτες εις το Αβησσυνιακόν επίνειον.
Τούτο ενθυμού: Εις το Αβησσυνιακόν επίνειον
απήλθε η αβρά κυρία, μετά της οποίας εγεύθης καλαμάρια και σιπίας
Όπως έχει σημειώσει ο Παναγιώτης Νουλάς, ο Φώτος Πολίτης
ήταν ο πιο ακατάλληλος άνθρωπος για να δεχθεί τη γοητεία του Καβάφη γιατί
ερχόταν, όπως και ο δάσκαλός του, ο Γιάννης Αποστολάκης, από έναν άλλο
κόσμο ιδανισμού μέσα στον οποίο ποιητές σαν τον Καβάφη ή σαν τον Κάλβο
δεν είχαν θέση.
Έως το θάνατο του Καβάφη το 1933, οι παρωδίες των
ποιημάτων του, εξακολουθούν ν’ αποτελούν κατά πλειονότητα εσωτερική
υπόθεση των Αιγυπτιωτών λογίων, οι οποίοι ασκούνται κατά διαστήματα σ’
αυτό τον τρόπο γραφής, υπερβαίνοντας κάποτε το μέτρο και τα όρια της
ευπρέπειας.
Παρόμοιες υπερβάσεις της ευπρέπειας συνέβαιναν και στην
Αθήνα της εποχής, εκτός από τις σποραδικές δημοσιευόμενες παρωδίες
φαίνεται πως κυκλοφορούσαν ιδιωτικώς και διάφορα σκαμπρόζικα ή εντελώς
αθυρόστομα στιχουργήματα, με στόχο τον ερωτικό Καβάφη. Όλα αυτά
προκύπτουν από συνεχή δημοσιεύματα και ανταλλαγές επιστολών στις
εφημερίδες.
33