Page 23 - Πρακτικά εκδήλωσης με θέμα: "Ο ελληνικός και οικουμενικός λόγος του Καβάφη"
P. 23
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΑΦΗ – 3/8/2013
Η παρουσίασις του έρωτος εδώ, έχει μιαν έντασιν που δε
γνωρίζει υγεία, γιατί ακριβώς είναι προνόμιο, επιλογή ή χάρισμα των
προικισμένων. Η «ανώμαλη ηδονή», όπως ο ίδιος την αποκαλεί σ’ ένα ποίημά
του, είναι ανώμαλη μόνο και μόνο γιατί διαφέρει από εκείνη των πολλών,
όπως θα λέγαμε, η μεγαλοφυΐα είναι με μέτρα ποσοτικά μια ανωμαλία της
φυσικής κανονικότητας των ανθρωπίνων.
Ο ερωτικός ήρωας του Καβάφη, χαρακτηρίζεται και κυρίως με
εμμονή προκλητική και ακτιβιστική, σχεδόν προβοκατόρικη, θέλει να φαίνεται
ότι χαρακτηρίζεται από ένα σύμπλεγμα ανωτερότητας απέναντι στον
ανυποψίαστο όχλο των ετεροφυλόφιλων, που αδυνατεί να συλλάβει τις λεπτές
αισθητικές, αισθηματικές και αισθησιακές αποχρώσεις ενός ερωτισμού
εκλεκτού.
Έτσι, η πλειοψηφία ανεπαισθήτως κλείνεται από τον Καβαφικό
κόσμο έξω και ο ετεροφυλοφιλικός έρωτας μετατρέπεται σε φαντασίωση
σχεδόν απαγορευμένη. Φαντασίωση που με συγκατάβαση πετιέται στους
πολλούς, ενώ το έκθαμβα φωτισμένο ομοφυλοφιλικό αντικείμενο, ανήκει
στους ολίγους.
Οι εκλεκτοί δεν έχουν ανάγκη να κρυφτούν. Στο άπλετο φως
νομιμοποιούν το απαγορευμένο και σιωπηρά απαγορεύουν το νόμιμα νόμιμο.
Ο ζηλωτής ερημίτης του πάθους, κατοικεί ένα δικό του ανόσιο όρος όπου με
αυστηρό κανόνα, θεσπίζεται το άβατο του θήλεως. Κανόνα, που
καταστρατήγησε μονάδα η ποίηση, η Οιδιπόδεια μάνα.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Α. ΤΖΙΩΤΗΣ: Να ευχαριστήσω τον Αντώνη Φωστιέρη, ποιητής από τους πιο
σημαντικούς και βραβευμένους της νεότερης γενιάς, γιατί ανέδειξε μέσα από
τη δική του παρουσίαση ένα στοιχείο που όταν τουλάχιστον εγώ, τότε που
είχαμε απέραντο χρόνο, εννοώ στα χρόνια της δικτατορίας, στα χρόνια της
φυλακής, μας είχε κάνει να εντρυφήσουμε, να σκοπεύσουμε και να μάθουμε
πολλά από αυτό που είπε προηγουμένως, ιστορικός ποιητής.
Η συνέχεια των ποιημάτων του μέσα από συγκεκριμένα ιστορικά
γεγονότα, ακόμα και όπου χρειάστηκε να έχει μυθοπλασία, είναι και αυτό, που
πέρα από την αισθητική, ερωτική ποίηση, έχει κάνει όπως λέγαμε και προχθές
και τον Καβάφη να είναι στο κέντρο των λοιπών τεχνών. Δεν εννοώ την πολύ
22